Nieuws en media

Snapchat bril nu ook te koop in Nederland

Snatchap SpectaclesDe zonnebrillen met camera van Snap zijn vanaf nu ook in Europa te koop. De Spectacles kosten in Nederland 150 euro per stuk.
De Spectacles zijn direct via de website van Snap te koop. Bovenop de prijs van 150 euro komen nog tien euro verzendkosten. Het duurt daarna nog drie tot vijf werkdagen tot ze worden geleverd. Het is voor het eerst dat de brillen buiten de Verenigde Staten te koop zijn.

Lees meer

Twitter volop in live video's

Twitter LogoNa de aankondiging gisteren dat het een live nieuwskanaal met financieel persbureau Bloomberg gaat beginnen, heeft Twitter nog meer deals voor liveshows onthuld. In totaal zestien.

Lees meer

YouTube past reclame aan

YouTube LogoYouTube stopt volgend jaar met reclame van dertig seconden of meer die niet weggedrukt kan worden. Kortere reclames kunnen nog wel worden overgeslagen.

Lees meer

Mailchimp en Facebook werken samen

Mailchimp en Facebook werken samenMailchimp en Facebook werken samen om Facebook Ads nog makkelijker bereikbaar te maken en te integreren in emailmarketing. Via het dashboard kun je voortaan ook Facebook Ads aanmaken, op dezelfde simpele manier zoals je van Mailchimp gewend bent. Geen extra kosten, gewoon rechtstreeks afrekenen met Facebook.

Lees het volledige artikel (in het Engels).

Lees meer

Instagram en Snapchat groeien snel

Social media in NLDe sociale netwerken Instagram en Snapchat zagen hun Nederlandse gebruikersaantal in 2016 het snelst stijgen. Het aantal dagelijkse gebruikers van beide apps ging met minstens 50 procent omhoog ten opzichte van een jaar eerder.

Dat blijkt maandag uit het jaarlijkse socialmedia-onderzoek van Newcom, gehouden onder ruim achtduizend Nederlanders.

Instagram groeide van 992.000 naar 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers. In totaal heeft de Facebook-dochter 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers, genoeg om Twitter (2,6 miljoen) van de vijfde plaats te stoten.

Lees meer

Instagram voegt advertenties toe aan Stories-functie

Instagram LogoInstagram-functie Stories heeft nu 150 miljoen dagelijkse gebruikers, en gaat vanaf vandaag advertenties in Stories tonen.

De Stories-functie van Instagram werd in augustus 2016 toegevoegd aan de dienst, en is grotendeels gekopieerd van de Stories-functie van Snapchat. Daarbij delen gebruikers een verhaal met foto's en korte video's die na 24 uur verlopen.

Lees meer

Facebook gaat reclame in video's toestaan

Facebook LogoFacebook geeft videomakers binnenkort de mogelijkheid om reclame toe te voegen aan hun video's op het sociale netwerk. De reclame zou worden afgespeeld als de kijker ten minste twintig seconde van de video heeft gezien.

De opbrengensten worden gedeeld met de videomakers, schrijft Recode op basis van bronnen in de industrie. De videomakers krijgen zo'n 55 procent van de opbrengsten, ongeveer evenveel als kan worden verdiend op YouTube.

Lees meer

Twitter krijgt ondersteuning voor live 360-graden-video's

PeriscopeHet is vanaf donderdag mogelijk om via Twitter en zusterdienst Periscope live 360-graden-video's te bekijken.

Momenteel kan een beperkt aantal gebruikers zulke livestreams via Periscope opstarten, maar kan iedereen ze al bekijken binnen de apps van Periscope en Twitter.

Periscope is een livestreamingdienst die nog voor de lancering werd overgenomen door Twitter. Alle Periscope-streams zijn ook via de apps en site van Twitter te volgen.

Lees meer

Facebook Messenger heeft nu ook groepsvideochat

facebook logos 225x300Facebook heeft chatdienst Messenger uitgebreid met groepsvideochat. Het is voor gebruikers mogelijk om met maximaal vijf anderen een videochat te voeren. De nieuwe functie wordt uitgerold voor de Messenger-app op iOS en Android, maakt Facebook maandag bekend. Ook de desktopversie krijgt de mogelijkheid tot videogroepschat.
 

In de videochat zijn tot zes mensen zichtbaar, terwijl hooguit vijftig mensen zich bij de chat kunnen voegen. Zij kunnen dan met hun stem of via tekstberichten meedoen aan de chat.

Lees meer

Videodienst Vine wordt Vine Camera

Vine logoTwitter zal de app Vine niet uit de verschillende appwinkels halen, maar de applicatie opnieuw lanceren onder de naam Vine Camera.

Dat schrijft Vine op zijn eigen blog. Gebruikers zouden nog steeds korte video's kunnen maken met de camera, maar de gemeenschap zal wel verdwijnen. De nieuwe versie van de app verschijnt in januari van volgend jaar.

De video's die worden gemaakt met Vine Camera kunnen lokaal worden opgeslagen op een smartphone of direct op Twitter worden geplaatst. Facebook gebruikt een soortgelijke strategie voor zijn zelfstandige apps. De Instagram-apps Hyperlapse, Boomerang en Layout stellen gebruikers ook in staat content op Instagram te plaatsen.

Lees meer

Amazon gaat gevecht aan met Netflix

NetflixAmazon maakt zijn videostreamingdienst wereldwijd beschikbaar. Daarmee gaat de grootste webwinkel ter wereld de strijd aan met onder meer Netflix, dat al langer nagenoeg overal ter wereld actief is.

In een bericht over de nieuwe realityserie The Grand Tour, met de sterren van BBC-hit Top Gear, hintte Amazon op een verdere uitrol naar in totaal ,,tweehonderd landen en gebieden". Het bedrijf heeft al miljarden uitgegeven aan licenties voor programma's en voor de productie van exclusieve films en series, zoals The Grand Tour.

De videodienst is onderdeel van een breder abonnement bij de webwinkel, dat onder meer muziek, e-books en snellere verzending van aankopen biedt. De gedachte daarachter is dat klanten die video's kijken via Amazon Prime, zoals de dienst heet, sneller geneigd zijn online aankopen te doen via de site.

Lees meer

Instagram komt met functie voor live video

Instagram Logo

Instagram is maandag begonnen met het uitrollen van een live video-functie. Ook wordt het voor gebruikers mogelijk om verdwijnende video's en foto's te versturen naar vrienden.

Beide functies worden de komende weken uitgerold, maakt Instagram maandag bekend in een blogpost. Gebruikers kunnen maximaal een uur lang live video opnemen. De video wordt niet opgeslagen.

Tijdens een live video kunnen commentaren worden uitgeschakeld, maar het is ook mogelijk om juist bepaalde commentaren zichtbaar te maken voor alle kijkers.

Live video's worden bovenaan de app weergeven, net als de Instagram Stories. Onder de profielfoto staat aangegeven dat iemand een live video is begonnen. Volgers kunnen instellen dat ze een melding krijgen.

Lees meer